
[ 27 ][ 27 ]

afrika focus — Volume 33, Nr. 2, 2020 — pp. 27-48

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: 
POLITICAL INFLUENCE OF CHINA  
ON NEWS REPORTING IN MALAWI

Mwaona Nyirongo 
Rhodes University, South Africa

The arrival of China in Malawi has been characterised by a growing sense of uncertainty among 
academics who have expressed concern over the intentions of the superpower in the country. There 
are fears that China would like to extend its influence to Malawi as part of a broader push to increase 
its influence in global politics and economics. That push is in part exercised through the media. This 
study analyses the perception of Malawian journalists on news media reports of Chinese activities in 
Malawi. It uses content analysis to understand how the mediascape had changed from 2001-2007 
when China had not yet established diplomatic relations with Malawi, and the period from January 
2008-2020 in which diplomatic relations with China have existed. The article examines the shifts in 
journalistic representations of China in Malawi and develops prompts and probes from which journal-
ist interviews were conducted.

From the content analysis, it appears that from 2001-2007, Malawian media, especially The Daily 
Times, was very negative about China, uncritically reproducing Western representations of China. 
This changed after January 2008 when the press leaned towards an acknowledgement of Chinese 
activities. 

Through interviews journalists have indicated that the Chinese government offers certain oppor-
tunities such as exchange visits to journalists, making it difficult for them to bite the hand that feeds 
them. This ‘soft power’ is backed up by the repressive power of the Malawian government that uses 
intimidation to force journalists to report in their favour, thereby helping to create a positive image for 
China in Malawi. Journalists report that the significant shifts in journalistic representations of China 
have been mirrored by changes in the conceptualisation of journalistic roles in Malawi’s mediascape.

KEY WORDS: SOLUTION JOURNALISM, CONSTRUCTIVE JOURNALISM, CHINESE MEDIA, AFRICAN JOURNALISM CULTURE 

Background information 
When travelling through Malawi`s capital city, Lilongwe, it is difficult not to notice 
the imposing structures that have been built with Chinese aid, such as the Bingu 
International Conference Centre (Banik, 2013). In villages across the country, Chinese 
shops are proliferating (Banik, 2013) and agriculture-related projects are expanding 
(Tang, 2019). This influence is escalating and impacting Malawi’s news media. This 
article provides a detailed critical analysis of this phenomenon. It provides a qualitative 
content analysis of The Daily Times coverage of China over time, and through in-depth 
interviews with journalists, it explores some of the influences on news representations 
of China in Malawi. 



afrika focus — Volume 33, Nr. 2[ 28 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

The Malawian news media and government
Soon after Malawi attained independence from Britain in 1964, the media became a 
mouthpiece of the repressive Kamuzu Banda regime (Gunde, 2016). This changed sig-
nificantly after the establishment of multi-party democracy in 1994: there are now six 
private newspapers and many private radio and TV stations (Macra, 2018). Malawian 
media largely draw on a Western media framework (Manda & Tsitsi, 2017), which as-
signs to journalists roles that are concerned predominately with promoting democracy 
through ‘monitorial’ and ‘watchdog’ functions (Zhang & Matingwina, 2016). However, 
the media’s perceived ‘Western framework’ often clashes with the government`s wish 
for a more compliant media that publish more ‘positive’ news (Manda & Tsitsi, 2017). 
The Malawian government uses various methods, including outright intimidation, to 
force journalists to cover its work favourably (Gunde, 2015), a situation that White & 
Mabweazara (2018) describe as connected to the development of an increasingly ‘neo-
patrimonial’ state [in Malawi ]. This concept captures a more self-interested government 
that sees itself as a ‘parent’, able to cajole and punish citizens and journalists into sup-
porting its government strategy (Gunde, 2015). 
A key hypothesis explored in the study is that the Chinese influence on Malawi’s news 
reports, aided by the Malawian government, is changing the visibility and perception of 
China in Malawi’s media. The hypothesis was put forward because Banda (2009) and 
Farah & Mosher (2010) in Umejei (2018) argue that China’s media expansion aims to 
move journalism away from ‘watchdog’ to a ‘lapdog’´ role. The Chinese encourage or 
incentivise positive coverage, whereas the Malawian government cajoles – and in some 
instances, ‘forces’ journalists into toeing the state line. This study explores this hypothe-
sis by collecting the perspectives of Malawian journalists and exploring their perceptions 
about how China is covered in the Malawian media, how representations are changing, 
and what is driving this change. 

Theoretical framework
The research draws on global media systems (including Chinese media systems), 
normative theories of the media and journalistic roles, African journalism culture, 
hierarchy of influences, and news sourcing theories. The media systems theory was 
developed by Hallin and Mancini to describe media systems in Western Europe and 
North America (Hallin, 2016). They argued that there are three media systems, and these 
are the polarised pluralist, liberal pluralist, and democratic corporatist. The polarised 
pluralist media describes a media system where political elites have strong control over 
media content (Hallin & ManCini, 2010) while the liberal pluralist model allows people 
to share their opinion freely, promotes fact-based discourse, and promotes news at the 
expense of ‘political parallelism’ (Hallin & ManCini, 2010; Yasin, 2015). The Malawian 
media is transitional and seems to lean towards the liberal pluralist model (Manda & 
Tsitsi, 2017). The democratic corporatist model is known for its ‘segmented pluralism’ 
in the sense that it includes several religious and ideological groupings tolerating each 
other on media platforms. The media systems theory is a Western framework and some 
of its arguments may not apply to non-Western countries. For example, although Malawi 



[ 29 ][ 29 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

seems to replicate the liberal pluralist model, there are constant battles between elites 
and the media when producing news. To augment this, this study also uses the African 
journalism culture theory, as well as Zhao’s (2012) Chinese media theory which de-
Westernises Hallin & Mancini’s work. Zhao (2012) observed that the Chinese government 
exerts strong control over the media so that the media can help support development. 
There are private media houses, but this has raised concerns that it threatens China’s 
system of government because, in a communist state, press freedom is first and foremost 
seen as a tendency towards more capitalistic control. The adoption of private media is 
seen as taking a step towards ‘capitalist restoration’ (Zhao, 2012). In 1994 the Chinese 
government put in place the Central Propaganda Department to implement a three-tier 
news review system, where it deploys ‘news reviewers’ to monitor news media daily (Luo, 
2015). Journalists tend to resist the CPD, but they are sometimes less critical so that their 
stories can be accepted by the CPD for publication (Li & Rønning, 2013). 
Chinese journalists also practice constructive journalism; MacIntyre & Gyldensted (2017) 
and Bro (2019) explain that constructive journalism describes a relatively recent journalistic 
reform movement that has sprung up in Europe, with a similar offshoot in the United 
States called ‘Solutions Journalism’. Wasserman (2016) says that Chinese constructive 
journalism, which has its origins in development journalism, aims at preventing social 
divisions, and “works within a positive and solution-focused frame. The theory takes a 
decolonial turn by recognising traditional Chinese culture, especially Confucianism to 
explain media practice. It conceptualises government as “the conscience of society and 
the voice of the people” – hence the media has a duty “to enlighten the public to recognise 
their, and the nation’s interests” (Zhao, 2012). 
Normative theories of the media were developed by Christians, Glasser, McQuail, Nor-
denstreng & White (2009), in a text entitled Normative Theories of the Media: Journalism 
in Democratic Societies that explores the philosophical and political underpinnings of a 
normative approach to the question of the role of journalism in a democratic society. 
These theorists argue that there are two theories of the press: those that explain what 
media roles ought to be (normative theory) and those that explain the ‘factual role’ of 
media in society (media sociology). They propose four key normative roles: monitorial, 
facilitative, radical, and collaborative roles. Although the theory seems to explain the 
significance of a collaborating press in developing countries such as Malawi, it could be 
argued that China’s soft power approach to encourag a collaborative role for the media is 
underpinned by the hard (repressive) power of the Malawian state, which does not con-
stitute a voluntary, ‘fully normative agreement’ for cooperation between the Malawian 
media and the Malawian and Chinese states. 
The African journalism culture theory was developed in its more recent form by White & 
Mabweazara (2018). It suggests that post-colonial political forms and neo-patrimonial 
arrangements influence African journalists in ways that make it more likely that they will 
create content that is acceptable to editors, who in turn tend to publish or broadcast what 
is acceptable to local political elites (White & Mabweazara, 2018), of which the editors 
are often part. Elites of course control (Thomson, 2010) and share these resources “to 
strengthen personal and/or partisan power and favour allied news organisations” (Wais-



afrika focus — Volume 33, Nr. 2[ 30 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

bord, 2013). Journalists in private media have, in some countries, created fascinating cul-
tures of resistance, such as seeking legal protection against external influence (Kasoma, 
2010), but there is a tendency to ‘buy’ personal allegiance (White & Mabweazara, 2018). 
This study also draws on the journalistic roles theory to better locate the sense of what it 
means to be a journalist, and how what journalists ‘do’ is understood (by journalists) to 
establish how those ‘role conceptions’ play out and interact. The journalistic roles theory 
goes as far back as the 1950s, but has, in the past decade, been significantly refined by a 
global research project, The Worlds of Journalism Project, which elicited views of thou-
sands of journalists on issues such as ethics and autonomy (http://www.worldsofjournal-
ism.org/) in dozens of countries. Thomas Hanitzsch & Tim Vos (2018: 152), drawing on 
this decade-long project, suggest that journalism roles exist as part of a broader frame-
work of meaning, within a discourse that sets parameters of what is desirable in a given 
institutional and national context; and they are subject to (re)creation, (re)interpretation, 
appropriation and contestation in discursive fields . 
The hierarchy of influences model, primarily developed by Pamela Shoemaker and Ste-
phen Reese in the 1970s and 1980s, theorises layers of interacting influences on news 
media. These range, in their schema, from ‘macro’ influences such as the nature of the 
social systems and ideological tropes of particular societies, to the ‘meso’ nature of par-
ticular social institutions, which refers to work culture, routines, and daily practices of 
media organisations. The theory is rounded off with a focus on individual roles, percep-
tions, and skillsets of individual journalists at the micro-level (Reese, 2016). The ‘media 
organisation’ level was particularly useful for this study because it examined how jour-
nalists negotiate values to satisfy organisational needs (Reese, 2007) and mix these with 
routines and practices, which they characterise as naturalised rules, norms and proce-
dures. The study drew on all these levels to understand where and how China is influenc-
ing Malawian news production, journalistic practice, and identity. 
Lastly, the study used the news sourcing theory as advanced by Daniel A. Berkowitz 
(2009) in his article entitled Reporters and Their Sources. The theory probes bias, power, and 
influence in news reporting. Berkowitz (2009) questions whether news sources favour or 
exclude some issues over others and how this shapes the news. Berkowitz (2009) argues 
that most of the news comes from sources that deliberately assemble news to have their 
voice heard. He further explains that when the source has too much power, efforts to 
gather information can be thwarted while if the journalist has a lot of power, rich infor-
mation may be gathered. By understanding the sources of the news, the researcher was 
able to understand why a specific tone was used in some of the reports. 

Research goals
The study aims to understand the perceptions of Malawian journalists regarding Chinese 
influence on Malawian journalism. A detailed content analysis was conducted to track 
and analyse shifts in newspaper representations of the role of China in Africa. However, 
the main goal was to understand how journalists themselves make sense of the changes 
in media coverage of China and to explore possible changes to their normative concep-
tions of what they ‘do’ as journalists and what journalism is ‘for’. In particular, how do 



[ 31 ][ 31 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

they perceive the influence of China on the way China is reported? What do they perceive 
are the biggest influences on their coverage of China? How do organisations (societal, in-
stitutional, media), routine practices, and personal backgrounds, role conceptions, and 
skill levels of the journalists impact the way Malawian journalists report on China, and 
how does this in turn impact the national discursive contestation regarding journalism 
roles? 

Methodology 
The research used a qualitative design and drew on a social constructivist epistemologi-
cal approach within the interpretive tradition (Bryman, 1988). The research used quali-
tative thematic content analysis to understand content from The Daily Times newspaper, 
one of the biggest print media organisations in Malawi. Two articles per year mentioning 
China between 2001 and 2020 were randomly selected to gain an understanding of the 
trends in coverage of China over this period. 
While the information provided insight into the articles, the main aim of the analysis and 
the reason only one publication was chosen was to provide a small sample from which 
to gain a broader understanding of trends in media coverage of China, and to provide 
prompts and probes for the interviews conducted with journalists. The analysis exam-
ined issues around tone of coverage, bylines, language and meaning, and changes in the 
style of journalism. 
Eight journalists from MIJ radio, The Daily Times, Nation, and Zodiak TV were interviewed 
for about 30-60 minutes each, as these are the biggest media houses with the largest au-
diences in Malawi (Pasungwi, 2018; Kainja, 2009). The selection of journalists was pur-
posive, by selecting those that had previously covered China. Two journalists from each 
media house were approached for the interviews after having accessed media coverage 
by those organisations and identified journalists with the most experience. In-depth in-
terviews were used to allow participants to openly engage with issues around perception 
and practice (Byrne, 2016). The researchers used Fiske’s ethnographic coding to identify 
themes from the conversations, and to generate meaning.

CHINA IN THE NEWS 
China in the news from 2001-2007

From 2001-2007 China did not have diplomatic or significant economic relations with 
Malawi, and all of the reports in those years emanated from the Western news agency Re-
uters, which was broadly reflective of the Anglo-American foreign policy towards China 
at the time. It was also reflective of a Western journalistic style, rhetorical language use, 
bylines, tone, etc. So, in effect, at this stage we have Western journalism about China in a 
Malawian newspaper. Malawian editorial resources were not deployed to cover China as 
it was not deemed important at the time, The Daily Times merely reprinted articles framed 
and produced in the West, which is a rather passive editorial stance.



afrika focus — Volume 33, Nr. 2[ 32 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

Tone in covering China
Basically all of the analysed The Daily Times articles from that period were in fact written 
by Reuters. They demonstrate a condescending tone that seemed to patronise China 
as a deviant country that needs redemption. For example in “China set for new image” 
(22/2/2001), the Reuters News Agency wrote: “On the first working day of inspectors 
evaluating Beijing’s bid to host the 2008 Olympics, Major Liu Qi sought to shake off 
the city`s dark past yesterday and present a new image of democracy, openness and 
prosperity.” This statement portrayed China as using the Olympics as a public relations 
(PR) stunt to create a positive image for itself. The journalist quoted Mayor Liu Qi who 
claimed that China had made dramatic changes to encourage a more open society. The 
journalist does not substantiate this quote by including examples where China had 
registered progress, leaving the audience wondering if the change could be true and 
the journalist seemed interested to sustain this pessimism by arguing that China was 
still being shunned by Western media; implying that things have not changed. The 
Reuters News Agency wrote that Tiananmen, where the Olympics would be conducted, 
has a dark history; for example, the 1989 massacre derailed the country’s bid to host 
the 2000 Olympic Games. The article argued that the country still banned oppositional 
views, which led to radical protests such as suicide, including a middle-aged woman who 
burnt herself to death to make a statement of her discontent with the poor human rights 
record in the country. Other articles, such as “Merkel to seek help from China over Darfur” and 
“Merkel prods China on rights”, both published in 2007, also report on the perceived Chinese 
deviance.
Articles on China also employed an accusatory tone, blaming China for the majority of 
disputes it gets into. This was done by focusing on the aggressive advances made by Chi-
na without shedding enough light on the causes of these advances. For example, in the 
article published on January 2, 2004, entitled “Taiwan urges China to seek peace”, Reuters 
revealed that China had pointed its missiles toward Taiwan in readiness to attack the 
country and this made China seem hostile. However, China placed the missiles in the 
same way that Taiwan had. Taiwan was accumulating weapons donated from the United 
States and it was in fact Taiwan that had started preparing for an imminent war. Similarly, 
in the article entitled “RoC cancels war games” published in The Daily Times of August 8, 
2002, Reuters blamed China for the fact that Taiwan had cancelled its games to avoid an 
imminent war with China. Though this was the case, it was RoC (Taiwan) that had first 
considered conducting a referendum to decide whether or not they should declare war on 
China, which might have already alarmed China and the games would have made little 
difference to China’s war preparations.
There seemed to be few articles that were positive about China, such as the article pub-
lished in 2005 entitled “Koizumi visits war shrine, China, S. Korea protest” and an article pub-
lished on August 27, 2002, entitled “Another storm forecast in China”, where Reuters demon-
strated the country’s readiness to contain floods. 



[ 33 ][ 33 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

Rhetorical language usage 
In terms of language usage, the articles in The Daily Times used words that invoked peo-
ple’s emotions so that they develop a negative attitude towards China. For example, in the 
article entitled “China, India may face Aids ‘catastrophe”, published on July 4, 2003, the word 
‘catastrophe’ was used to show that there would be a rapid growth of the population 
living with HIV/AIDS in China, without taking into consideration that China is a highly-
populated country. The articles also used words aimed at making China look inferior 
compared to Western powers such as the US. For example, in an article published in 2004 
entitled “China tells US to back off on Hong Kong”, Reuters used the word ‘superpower’ to 
describe the US. The article quotes China’s foreign ministry as urging the United States 
to stop ‘meddling’ in Hong Kong internal affairs. To show that the US had the power to 
override the demand, Reuters describes the US as a ‘superpower’ thereby making a point 
that China was not well placed to ask the US to ‘back off.’ 

News byline 
The study has revealed that The Daily Times often simply reprinted stories directly from 
Reuters and Reuters appeared as the writer of the story instead of giving the actual name 
of the journalist. The Reuters article “How the byline beast was born” (2012) and The Econo-
mist (2012) article “Why are The Economist’s writers anonymous?” argue that the absence of 
bylines in papers protects journalists’ privacy, allows them to assume different voices 
and gives an impression that the editorial teams are more powerful than they really were. 
Reuters might have been used in The Daily Times because of unfamiliarity with Chinese 
sources of information, lack of agreements on content sharing, lack of trust in Chinese 
media and also due to the hegemonic power and reach of Western media organisations, 
even though the Chinese media might have had a direct access to the sources and context 
of the stories. Malawian editorial resources were also not deployed to cover China as it 
was not deemed important enough at the time. It is therefore not surprising that The Daily 
Times is replicating the subjective negative rhetoric from Reuters. Reuters has a policy 
to present objective news reports, but this is contrary to observations made in the news 
sourcing theory that sources present subjective information to support, in this case, their 
geopolitical interests.
The continuing repression of alternative views in news reports on China may have 
signified an attempt to represent China negatively which is contrary to section 2.1 of 
the Media Council of Malawi code of conduct. The Daily Times could have considered 
reconstructing the stories to include views from different media platforms such as the 
Xinhua News Agency. This tendency was not in line with Berkowitz’s (2009) idea of a 
professional interpretive community where journalists need to demonstrate impartiality when 
reporting news.
News reports in this phase were also solely written by foreigners and there was not a 
single instance where local journalists reported. This might have been because of the 
geopolitical context where Malawi did not have significant economic and political rela-
tions with China, making news on China less important for Malawi and thus for The Daily 
Times to dedicate resources towards it. Even the citizens at large were not interviewed to 



afrika focus — Volume 33, Nr. 2[ 34 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

give their opinion on any news having to do with China, thereby side-lining Berkowitz’s 
(2009) interpretive communities in meaning making. 
On the other hand, The Daily Times had local journalists covering Taiwanese activities in 
Malawi where development projects supported by the Taiwanese government were re-
ported. Similarly, but just like the Malawian reports, other articles from the Reuters News 
Agency were also positive about Taiwan and aligned themselves with Taiwan over China 
on issues such as recognising Taiwan as a separate country.

Conclusion
News coverage of China before the coming of China to Malawi was negative because most 
of the articles were simply copied from the Reuters News Agency, which is aligned with 
Western foreign policy. Though some stories had positive and optimistic reporting, the 
coverage was mostly negative, impacting on the reputation of China in the international 
space, signifying a lack of professional interpretive community values. This reporting 
replicates Hallin & ManCini’s (2010) liberal pluralist model where the media assumes 
the watchdog role when reporting on China and the democratic corporatist model when 
reporting on Taiwan where it can be noted that its reports on Taiwan are influenced by the 
political alignment between the West and Taiwan.
The media also employed a collaborative role concerning coverage of Taiwan dur-
ing 2001-2007 and a monitorial role concerning China. They were monitoring China’s 
power, human rights record, etc. from a Western perspective and supporting Taiwan. In 
terms of Hanitzsch and Vos journalistic roles, The Daily Times took the roles of monitor, 
detective, and watchdog toward China and a collaborative role towards Taiwan. Concern-
ing the Chinese media theory, The Daily Times reflects the political priorities of its elite 
political establishment.
The style of the reports changed with emergence of a new political environment in 2008, 
showing new Chinese influence, especially within the political subsystem, thus support-
ing the hierarchy of influence theory.

China in the news from January 2008-2020

This section addresses the question: were there any changes in tone, rhetoric language 
use, news bylines, and journalism style in news reporting in The Daily Times?

Tone in covering China
From January 2008-2020, after China had established diplomatic relations with Malawi, 
the tone of articles in The Daily Times began to change as they now portrayed China 
positively. The articles were now largely written by Malawian journalists and some of 
them portrayed the benevolence of China by reporting how China came to Malawi’s 
rescue following floods. Banda (2011) wrote that China had donated K7 billion to buy 
maize, but he did not inquire where the maize for distribution would be bought and 
how best the donation would support those affected. Philanthropist and founder of 
Africa Classroom Connection (ACC), Henry Bromelkamp (2014) notes that there is a 
tendency among donors that sometimes instead of buying relief items locally, they tend 



[ 35 ][ 35 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

to buy overseas, hence the money remains in the donor or foreign country instead of 
empowering local people.
From 2008 onwards The Daily Times articles also represented China as innovative and 
creative. The innovation was seen through what was described as the ‘ingenious pro-
grams’ that the Chinese government was implementing in Malawi in different sectors. 
For example, having seen that the tourism industry in Malawi was lagging, Suzgo Khun-
ga (2012) writes that the Chinese government signed an MOU with the Malawi govern-
ment on ‘travel groups’ where tourism companies in Malawi would work with Chinese 
tour operators to allow people from China to travel to Malawi as tourists. This was seen 
as something that would boost tourism in Malawi as the article argued that China was 
becoming a tourism giant, with about 100 million departures annually. Growth of tour-
ism would allow Malawi to fight unemployment, increase national income, and foster 
cultural exchange in Malawi. The article “Jaguar to assemble in China” written by Reuter 
News Agency on June 10, 2010, and also copied in The Daily Times, also reflected an en-
terprising side of China that offers cheap labour that would allow Western companies to 
flock into the country, thereby fighting unemployment. The article “China agri-bank seeks 
record US$23 bn IPO” published in 2010 by the Reuters News Agency, also demonstrated 
China’s innovative stock investment and clientele management that was leading its eco-
nomic growth.
Although the majority of the articles by Malawian journalists set a positive tone, there 
were a few cases where they wrote negatively. For example, “Chinese shop workers agitate 
better perks” published in 2014 by journalist Edith Gondwe and “Court stops Chinese company 
from producing fake acrylic” published in 2015 by Deogratius MMana, represent China nega-
tively. Mmana wrote about the unethical trade conduct by the Chinese. However, the arti-
cle would have made more sense to ordinary people if he had indicated what this meant 
to the Malawi population because Malawians were also victims of this malpractice as 
they bought counterfeit products. Similarly, in 2014, journalist Alick Ponje wrote of fake 
products being produced in the country by Chinese nationals, but he based his report on 
revelations made by a Malawian of Chinese descent, thereby portraying an image that not 
all immigrants from China have bad intentions.

Rhetorical language use
In the later articles, The Daily Times continued to use rhetoric devices such as hyperbole 
to convey meaning, but the difference was that that the devices were mostly used to 
create positive stories about China in reaction to the support that the country is giving to 
Malawi. An example of an article where rhetoric devices were used was the article entitled 
“China pledges K 7 bn for relief food” where Boniface Phiri used a hyperbole ‘history’ to show 
that the Chinese would help to make floods become ‘history’ in Malawi as they had done 
at home. This was an exaggeration because the Chinese, though they demonstrated 
preparations for flood control in their country, continued suffering from the same not 
only in 2015, which was just a year before the article was written, but also in 2016-2020. 
Boniface might have used the word to show that the assistance was immense, but some 
people who do not follow international news would have taken the word literally. This is 



afrika focus — Volume 33, Nr. 2[ 36 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

negligence in terms of professional interpretive community values such as being factual when 
presenting news.

News byline
From 2001-2007, news articles were mainly lifted from the Western media, especially 
the Reuters News Agency. However, from January 2008 to March 2020, The Daily Times 
journalists began writing news on China themselves. They could interview Chinese offi-
cials, Chinese citizens, Malawian leaders, and Malawian citizens, and present the reports 
from a Malawian context. For example, in the article “Security lapse irks Chinese community”, 
Taynjah-Phiri (2013) interviewed the Chinese community in Malawi for his story. Of the 
analysed articles 19 were written by The Daily Times journalists and 7 were written by West-
ern media. Most of the articles written by Malawians were about China in Africa, whereas 
most of the Reuters’ articles were about China.
The reason that there is deeper and more nuanced coverage of China after January 2008 
is a result of the political and economic shifts that occurred. In covering China more 
fully, The Daily Times journalists would have followed conventional news values and in line 
with the news sources theory professional interpretive community values they were picking up 
news stories that they deemed were of consequence to their readership. However, most 
of the time the articles did not include views from all the parties involved in the stories, 
hence they were sometimes not balanced enough as required by section 2.1 of the Media 
Council of Malawi Code of Conduct. The sourcing theory also suggests that imbalanced 
reporting takes place when journalists have limited sociological power as compared to 
the people they are interviewing. In this case, the journalists had limited power over the 
governments, so it was challenging for them to get all the information they might have 
needed from their sources. 
The Daily Times also maintains the use of non-Chinese articles, such as those syndicated 
from the BBC and Aljazeera and these did not indicate the media houses as the authors 
of the stories instead of the journalists. The BBC is a Western news agency that draws 
its support from the British Parliament and is mostly negative about China. Aljazeera 
draws its support both from the host government and its audience and journalists from 
across the world, making the house more independent and not beholden to a specific 
country as is the case with the BBC (Powers, 2011: 17). Malawian media also used 
China`s Xinhua to develop stories, and this show that there was a radical shift in the way 
Malawian media views Chinese news media. For example, journalist Foster Benjamin 
in his article entitled ‘Lightning kills 3 in Shire Valley’ published in The Daily Times in 2020, 
quotes Xinhua News Agency that Malawi has some of the world’s highest deaths stemming 
from lightening. However, Western syndicated stories do dominate and it can be argued 
that this is the case because most journalists are still used to using Western resources 
unlike resources from the ‘new friend,’ China. The question that may arise here is “if 
China is interested in extending soft power in Malawi, why haven’t they tried harder to 
get Malawian newspapers to be publishing some of the stories that are in their Xinhua 
News Agency publications?”. The probable reason would be that the influence of China 
in Malawi varies from media house to media house. The Daily Times might not have used 



[ 37 ][ 37 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

syndicated stories from Xinhua News Agency but other news outlets such as the MBC do 
use media content produced in China, even without editing it. This might mean that 
The Daily Times does exercise some level of partiality, unlike the Malawi Broadcasting 
Cooperation.

Conclusion
The articles from this period display a mixture of negative and constructive journalism 
where most of the articles are positive. Most of the negative reports were lifted from 
Western media while most of the articles written by Malawian journalists replicate the 
‘constructive journalism’ approach. This raises the question, “Why is The Daily Times re-
producing negative Western articles, but at the same time writing their own more positive 
stories? Why not simply ignore the negative stories from Reuters altogether?”. A possible 
explanation for the status quo could be that there might be vestiges of the old political 
order at work, or perhaps it is simply a case of economic pressure. It is in any case a fact 
that from 2008 onwards most articles in The Daily Times are less critical of China and put 
much more emphasis on positive stories. For example, the article entitled “China reas-
sures of dollar before G8, markets subdued” published in 2009 by Reuters News Agency, also 
reflected positively on China.
The lack of critical elements in news reporting was for instance reflected in the articles 
about Chinese donations to Malawian hospitals, published on November 20, 2012 by 
Rose Cross and the article entitled “China tops as Malawi’s flue-cured leaf importer” by Jassi. 
For instance, Jassi glorified the growing leaf trade between China and Malawi without 
scrutinising the implications of this trade. Tobacco farming across the globe has faced 
growing criticism in that it is responsible for lung-related diseases, such as lung cancer. 
The use of large numbers of trees to treat flue-cured tobacco has also been argued to be 
one of the causes of deforestation in Malawi. If Jassi was critical enough in the article, 
he would have considered the implications of such trade on Malawi and on international 
health and environmental concerns. This is clearly a lack of critical engagement, maybe 
as a result of poor journalism. 
It can be noted from the papers that The Daily Times journalists mostly wrote about China 
if there was an event and when Malawi or Africa was receiving donations from China. 
This means that the mushrooming of the Malawian reports on China suggests that jour-
nalists were simply applying universal standards of newsworthiness to stories, for in-
stance about development aid as the aid directed to Malawi by China was real and there-
fore worthy of coverage. However, the lack of critical reporting is noteworthy. If there had 
not been any donations, the articles about China in The Daily Times would have been few 
and most of them would, just like before January 2008, be copied from Western media 
and would have been mostly negative. 
The Daily Times reports that were syndicated from Reuters at this time continued to repli-
cate Hallin & ManCini’s (2010) liberal pluralist model to satisfy the watchdog role. How-
ever, the reports written by the Malawian journalists seem to lean towards Christians et 
al (2009) collaborative role of the media where The Daily Times supports the Chinese and 
Malawian government development initiatives. It also replicates and Hanitzsch & Vos 



afrika focus — Volume 33, Nr. 2[ 38 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

(2018) collaborative role where the media acts as part of the state apparatus to take a 
propagandist or agitators role. 

PERCEPTION ON JOURNALISTIC PRACTICE 
Perceptions of representation of China

The journalists interviewed agreed with the content analysis that indeed China is now 
largely covered positively as compared to the time before diplomatic relations were es-
tablished. Madhlopa said: 

“…the change in coverage makes sense because China is now one of the biggest financiers in 
Malawi’s social projects …. [such as] the Malawi University of Science and Technology. Before 
then, we had Taiwan so coverage favoured Taiwan. When a country has established strong 
 relations, it becomes necessary to change the way you cover the country.”

With this argument, Madhlopa was suggesting that The Daily Times covered China posi-
tively because some activities of China in Malawi were in the public interest, thereby in 
line with journalistic roles, routines, and practices. His argument also suggests that jour-
nalistic roles have not changed at The Daily Times. He is implying that there has always 
been an indirect influence of China in news reporting in Malawi in that when the Ma-
lawian political elites jumped horses from Taiwan to China, the press followed this shift 
uncritically, reflecting the media’s ongoing alignment with the neo-patrimonial political 
system and the ‘collaborative’ role of the press. 
Journalist Shaba said that the influence of China in The Daily Times reports was some-
times ‘in the moment’ in that a positive article was written about China when there was 
a particular reason and not that they were subjected to overt pressure or had a normative 
arrangement with China to always write positively. For example, when China donated 
computers in 2017, The Daily Times felt compelled to write positively and dedicated two 
pages to the story because they wanted to reward them for their generosity. 
On the issue that The Daily Times, before the increase of China´s presence in Malawi, 
largely reported using the Reuters News Agency, the journalists indicated that this was 
because of individual choices of media houses. Media managers always encouraged their 
journalists to copy news from media houses that they have good relations with and dur-
ing that time it was Reuters News Agency. It is arguable that the Agency might have been 
subjected to the hierarchy of influences, but the editor of The Daily Times had a responsi-
bility to decide if the news reports being copied from Reuters subscribed to the institu-
tion’s news ethics. This negative portrayal was also in line with the official Malawian 
foreign policy at the time.
It is arguable that Malawian newsrooms have limited resources and cannot provide their 
own independently verified reports on the world – so, they rely on inexpensive copy from 
the most powerful news agencies in the world which, in the case of Reuters, is a West-
ern news organisation aligned with Western geopolitics. China´s increased presence in 
Malawi created tension for these editors. Their government (with whom they are, broad-
ly speaking, aligned) shifted their allegiance from a Western-aligned power, Taiwan, to 
state capitalist China. These editors still received mostly negative Reuters copy streaming 



[ 39 ][ 39 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

into their newsrooms, but they (and the Malawian government) were now seeing China 
as an ally and in some cases, the news organisations were benefiting directly from the 
benevolence of the Chinese state. This was a contradictory situation and may account 
for the confused mixture of positive and negative news about China in the 2008-2020 
coverage. The West still has power at the social systems level, but that power was now 
being contested by China. 
Similarly, the journalistic roles of Malawian media were probably heavily influenced by 
liberal pluralist media theory before 2008, but are now being challenged by Chinese me-
dia theory/systems. Malawian media is transitional and differs from both the West and 
China. Similarly, Umejei (2018: 2) observes that the authoritarian Malawian neo-patri-
monial political system is in some ways similar to China, but there is probably more free-
dom of expression in Malawi than in China. This puts Malawi somewhere in-between the 
West and the East. 

Social system and extramedia influences 

The study revealed that the Chinese have adopted ideological, political, and structural 
strategies to influence Malawian media which will be outlined here and the researchers 
will focus on the social systems and extramedia layers of the hierarchy of influences.

Ideological influences
Journalists indicated that before Malawi and China established diplomatic relations, the 
reports were negative because most journalists were not exposed to China, and China 
was not an official friend of Malawi. Because Malawi is a former colonial territory of Brit-
ain, most journalists knew China through a Western lens taking in Western cultural in-
fluence, education, and media houses. 
With the establishment of Malawi-China relations, journalists became more familiar 
with the Chinese role in the world, and Madhlopa argued that most journalists realised 
that China was not as bad as most Western media portrayed it. Through cultural ex-
change programs, fellowships and scholarships, to mention a few, Malawian journalists 
reported becoming aware that most of the time China supports Africa and there was no 
need to be unnecessarily critical of the Chinese. 
Madhlopa also claimed that Malawian journalists have learnt that the ‘state capitalism’ 
which is practiced in China was not inherently evil as many sections of the mainstream 
Western media have tended to portray it. Malawi has always embraced economic liberal-
ism even when it was not appropriate. Madhlopa gave the example of the IMF and its 
structural adjustment programs that it issued to Malawi in the 1990s, with sometimes 
detrimental results. 
Respondents also argued that though people generally complained about the problems 
that were being faced in Malawi as a result of the coming of the Chinese, such as poor-
quality phones, they generally saw China as a lesser evil as compared to the country’s tra-
ditional donors such as the United States. Chisale accused Western countries of “forcing 
their values, such as human rights, on the Malawi population” which was not the case 
with China. Malawians do believe in human rights but some people think some rights are 



afrika focus — Volume 33, Nr. 2[ 40 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

‘foreign’ hence eroding the country’s cultural values. Tasokwa stated that one of the ex-
amples of Western intrusion in Malawi was when the UN secretary-general flew to Malawi 
and forced the Malawi government to release Malawi’s first publicly known gay couple. 
Some journalists were wondering whether the West cares about African independence 
while others argue that they would feel thrown to the wolves if Western governments 
did not object to these violations. China, which did not interfere with local politics, was 
seen as more tolerant and respectful of Malawian independence. The question of inde-
pendence and human rights raised an ethical question on whether it was important to 
let Malawians exercise their independence even when their actions infringed on equally 
important minority rights. It could be argued that China does not preach about human 
rights because to do so would expose its human rights failings and that their silence is 
less about their benevolence, but about the preservation of their own economic and geo-
political self-interest.
Chisale observed that the other ideological shift was the realisation that hard work pays. 
China, though a developing country, has become one of the biggest economies in the 
world over a short period of time. One of the reasons for such change is hard work. Chi-
sale says Malawian journalists have been inspired by such progress and when they think 
of a country that Malawi can emulate, China comes to their minds. This ideological shift 
was reflected in the media – while most Western media were accusing China of creating 
debt traps, Malawian media were praising China for the loans. 

Political influence
The Malawian government exerts strong political pressure on the media – and it is 
strongly interested in positive media coverage of its political allies, such as China. This 
is a form of influence by proxy or indirect Chinese influence on media representations 
through the Malawian political elites. Journalists observed that the Malawian govern-
ment protected the Chinese public image in Malawi through its direct control of public, 
community and private media. 
The government in the past also used this force to influence media, but before China 
came to Malawi, the main beneficiary of this power was Taiwan because it had good rela-
tions with the United Democratic Front, which was the governing party then. The Ma-
lawian government thus continued to exercise influence on the Malawian media, but now 
it was benefiting China. For example, during a press conference, some members of the 
Democraic Progressive Party youth wing, called ‘Cadets’, stood behind the journalists 
and started issuing threats to deter journalists from asking questions that might be per-
ceived as ‘critical,’ which made it difficult for some journalists to gather courage and ask 
the much-needed questions. Commenting on the threats, Nsapato said: 

“I think to some extent this is cowardice from the side of the journalist because when you want to 
get to the bottom of an issue, you ask no matter what. Of course, there are rogues when journalists 
are asking [critical] questions [but the journalist has to stand on his ground]. I don’t have any 
experience where the Chinese embassy did the same.”



[ 41 ][ 41 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

Some journalists were ready to risk their lives and careers, but others were forced to exer-
cise self-censorship, as Chisale stated: 

“There are silent policies. For example, if there is a minister, you try to be positive. In 2010 
-2011, I don’t think that has changed, roughly, 40% of adverts were from the government. The 
bosses will not tell us to highlight a story [that involves government] but as an editor, you know 
that it is important to highlight it. [In due course] this reflects the Chinese positively. Some-
times we get informal demands such as questions; ‘are your reports helping Malawians’? This 
 influences how we approach stories.”

Based on these two direct quotes, it can be argued that the Malawian and Chinese govern-
ments’ normative conceptions of the proper role of the press in society are quite closely 
aligned (i.e. the collaborative role). While, in a democracy, this role is usually understood 
as a voluntary agreement between the media and the state, there appears to be an element 
of coercive force in the case of both the Chinese and Malawian states in securing this 
collaboration. However, China, following its soft approach, does not use coercion inside 
Malawi, but instead uses the Malawian state as a proxy. However, by not interfering, it 
could be argued that it colludes in the perpetuation of neo-patrimonial rule in Malawi 
and advances the interests of its authoritarian system.
The Malawian government also aided China to influence media in Malawi by encourag-
ing journalists to attend media events in China. The events were ostensibly organised to 
expose journalists to the Chinese ways of living and not necessarily to force them to adopt 
‘positive journalism’. Madhlopa said: 

“[During media trips], they don’t teach us how to write stories…they will leave it to you to decide. 
There are many media events; there is a media fellowship where journalists go to China for nine 
months. There are visits where journalists go there for three weeks. All these are funded by the 
Chinese government, directly.”

In this sense, China was not trying to explicitly change the routines and practices of 
journalists or even their normative journalistic roles; their influence was subtle. These 
events were attended by journalists from both the private and public media, and they 
exposed the journalists to the positive aspects of Chinese culture, economic and political 
systems, which sometimes motivated them to write positively about China (Madrid-
Morales & Wasserman, 2017). 
Sometimes the Malawian and Chinese governments sponsored journalists to cover their 
stories. In such cases it was very difficult for the poorly paid Malawian journalists to write 
negatively because if s/he did so, the fear was that s/he would not be shortlisted again for 
these functions, forgoing allowances that would uplift their lives. 
Madhlopa rejected the idea that the money influenced what journalists reported on, even 
though other journalists indicated the malpractice. The perception of Madhlopa on the 
role of the funds on news reporting is in line with the African journalism culture theory 
which suggests that African journalists accept the funds not because they are corrupt but 
rather to help reduce reporting costs considering that most media houses on the conti-
nent are struggling financially.



afrika focus — Volume 33, Nr. 2[ 42 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

Chisale said that although there were limited financial incentives from the Chinese, the 
Chinese-sponsored events themselves were designed to influence reports. He said: 

“The Chinese … have a very subtle approach to issues. Sometimes they will not give you money, 
but they will say, for 32 hours can you fly to our country? And when you go there, they don’t 
put you in cheap hotels; it’s a five-star hotel, five-star treatment, police escort, with a convoy. 
You go to Shanghai, Beijing, then back to Malawi. You can eat any kind of food that you want 
in China. If they treat you like that, what can you do as a poor Malawian? You can’t write 
anything negative.” 

This influence seems to be extramedia, but one that is targeted not at media organisa-
tions or newsrooms, but at individual journalists. 
Lastly, sometimes Chinese authorities encourage journalists to write positively. When 
negative stories are being published, and the authorities did not appreciate these articles, 
the Chinese sometimes talked to journalists. Zgambo said: 

“I remember clearly, [the ambassador] called for a meeting at the Chinese embassy and he just 
lost it. He was literally shouting at people. He was like, why are you people doing this? He had a 
long list of what the government of China has done in Malawi and he couldn’t understand why 
the media in Malawi could report on China so negatively and he went as far as calling Malawi 
a poor country and I remember the people were not amused by it. They said we may be poor but 
we still have our pride so please do not attack us on poverty. His understanding, and I believe it 
is the understanding of the Chinese government, was that because they are doing all these good 
things in Malawi; they deserve to be covered positively. Even when there are bad things, the 
media should look the other way.”

Sometimes the Chinese nagged journalists, asking why they did not take their pictures or 
cover a story that would have been in favour. Because journalists do not want to frustrate 
them, they played the ‘diplomatic ball’, and they ended up being influenced in some way, 
but this did not mean that they were chained altogether. Nsapato said: 

“You can make a decision whether to shut them out or not. You have to learn how to strike a bal-
ance, where to stop. You have to know that as a media house, you are in business and you have 
to find a way to side with the people.” 

Structural influences 
The study revealed that there are structures both in media houses and institutions in gen-
eral that influence media content. The Malawian and Chinese governments have public 
relations personnel who control the outflow of information in their institutions in terms 
of what, how, and when people should know about a particular story. They make press 
statements that set the agenda of how and what people can talk about. Journalists usu-
ally just adopt these statements and report them as news without investigating further in 
what is called ‘protocol news.’ Madhlopa argues that the Chinese are not forthcoming 
with information, unless they have something they want you to cover. 
However, journalism is not only about ‘protocol news’; monitorial journalists need to be 
critical of publicity statements made for them to present objective news (Christians et al., 



[ 43 ][ 43 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

2009). Journalists reported that not all of them have a critical eye to see donations from 
different angles and this might be because of unsatisfactory journalism training, which 
does not fully equip the journalists with the skills to problematise development projects 
and critique national plans and their implementation. 
Although Zgambo complained about declining education standards, Malawian news-
rooms have several educated academics, some with Masters degrees that they obtained 
from some of the world’s top universities, and they have senior positions such as director 
of programs. Ideally, these intellectuals should be in a position to develop and control 
the quality of news work. However, Zgambo explained that news work is a value chain; 
it needs teamwork, and each participant affects news quality, he said those with good 
education are overwhelmed and they do not have the time to make all the corrections.

Normative roles of journalism in Malawi 

Journalists did emphasise that they have important roles as far as news reporting is con-
cerned. They believe that they have a role to inform their audience by providing accurate 
up-to-date information so that their audience can be well aware of what is happening 
around them. Nsapato said that any journalist by nature of his or her profession needs to 
inform the masses where China is helping, or not. 
In the transmission of social values, philosophies, and economic ideologies, Madhlopa 
claimed that journalists need to use news as a means of promoting such attributes to 
champion human respect and dignity. Journalists indicated that there are some econom-
ic ideologies, such as ‘state capitalism’, that are usually portrayed in a broadly negative 
light but they are not always adverse. In reporting on China, values, philosophies, and 
economic ideologies are spread through positive reports that cover the Chinese way of 
life, such as those displayed during Chinese independence celebrations in Lilongwe an-
nually.
The journalists have a duty to educate the masses by tackling issues that the public is 
misinformed about so that they can get the right information and possibly change their 
perceptions. Journalists have the privilege of reaching out to so many people over a short 
time, meaning that they can help to provide civic education to so many people, thereby 
contributing to social change. Shaba stated: 

“Many Malawians think the Chinese are trying to depopulate their country, settling in Malawi 
and finding a home in Africa and that they are trying to take Malawian businesses. You would 
expect then that if they wanted to invest in Malawi, they would have bigger industries and not 
small-scale businesses. Some even operate grocery shops. The question is, how are we allowing 
this to happen? Those two perceptions provide that the journalists should be there to explain to 
people if this is indeed true or not.”

Lastly, it was also claimed that journalists work as watchdogs in that they have to report 
cases of injustice in need of public attention. Chisale argued: 

“We also provide checks and balances and [work] to support organisations like the anti-corrup-
tion bureau, office of the ombudsman, and even the courts … to make sure that good government 
works. Of course, it’s not formal but we do that. We also speak for the voiceless, those people 



afrika focus — Volume 33, Nr. 2[ 44 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

who have a stake in their government but do not have a platform where they can articulate their 
 issues.” 

Contestation of journalistic roles

Although a good number of journalists believed in the above roles, there was a contestation 
of journalistic roles where some expressed concern that there was a limit to what extent 
one would hold on to the above-mentioned roles. For example, although there was a 
general consensus that it is important that the journalists provide information that is 
critical to their audience, some journalists expressed that it was not always necessary to 
do so. They indicated that there was some diplomatic information that does not need to 
be shared with the masses, with an eye to the proper execution of development projects. 
This belief seems to be in line with Christians et al’s (2009) idea of the collaborative role 
of the media where the media has a duty to willingly support government development 
agenda’s, which in the long run makes the media less critical. Such an influence on news 
content happens at the extramedia level of the hierarchy of influences when the media is 
developing content that is supporting government policy. 
Furthermore, Zgambo argued that what has become critical among journalists was the 
issue of whether journalists should be activists. Some people have argued that the role 
of journalists has evolved; journalists have to do more than reporting while others have 
contested that the role of a journalist is just to report. For them, one cannot force them 
to start investigating and persuading people to change. For example, Madhlopa said that 
if the Chinese have built a good university and the journalist has reported on it, the job is 
done. Whether there are flaws in the construction or there was some misappropriation of 
funds, is none of their business. This influence takes place at the individual level of the 
hierarchy of influence where the journalists choose to reject some external forces, which 
might corrupt reporting.

Changes in the role of journalism 

We do realise however that the roles of journalism in Malawi are changing in that, unlike 
in the days of Dr. Banda and Dr. Muluzi, where journalists mostly practiced collaborative 
and monitorial roles respectively, now journalists are asking themselves about the im-
portance of their reports. They want their reports to mean something; they do not want 
to critique just for the sake of arguing – they want to foster change. It is arguable that 
this has been one of the reasons why some journalists rarely critique China because they 
think that the Chinese are doing so much for the country and they need support from the 
journalists. 
This trend is in line with the collaborative role of journalism espoused in the theories of 
the media (Christians et al., 2009) and is in line with Chinese media system theory which 
presses for a more compliant media. This collaboration is playing out both by acceptance 
and by coercion, where some journalists willingly collaborate while others are threatened 
to do so. On the one hand, one could say that the collaboration is essential in that it 
helps in fighting several challenges affecting Malawi such as poverty and shortage of 
infrastructure. On the other hand, the educational role of the media is fading away. Not 



[ 45 ][ 45 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

only because journalists are less critical, but also because educational programs are not 
seen to attract large audiences and advertisers anymore. There used to be educational 
programs, including actual classroom activities, as claimed by Shaba: 

“There were educational programs that were being featured in most of the media houses. Even 
newspapers had some columns where you would put some school staff in there. There could be a 
class session on the radio, of course, they were targeting primary education, but there it’s slow-
ly fading….between 2009 -2015, there was Tikwere program on radio, and newspapers had 
 quizzes.”

Conclusion
This study has shown that there have been changes in the way China has been covered 
in The Daily Times from 2001-2020. In the period from 2001-2007, the coverage of China 
took a negative tone that represented China as socially backward with a record of gross 
violations of human rights. Poetic devices were used to further paint such a negative pic-
ture and the journalism style was negative. All of the articles were simply copy-pasted 
from the Reuters News Agency. After January 2008, the tone changed in that it was now 
more positive, representing China as innovative and benevolent. Journalism practices 
were more positive and local journalists were able to write original stories on China. 
The study has also shown that journalists in Malawi think that there has been both a 
subtle and direct influence in news reporting from the Chinese, but that also the Ma-
lawian government has greatly influenced the news reports. The Malawian government 
exercises firm control over the media and this has worked to the benefit of its allies. The 
control has been changing in terms of tactics as it now mostly bends the journalists will 
through intimidation as opposed to laws and terror, as was the case in the times of Dr. 
Banda. Journalism roles have also been changing to some extent in that journalists now 
are interested in making reports that would help promote socio-economic development 
in Malawi which refers to their collaborative role. 

References

Primary References
Banda, S. (2011). China Commends Police. The Daily Times, Blantyre, February 8, 2.

British Broadcasting Cooperation (2009). China Grows faster amidst worries. The Daily Times, Blantyre, 
July 27, 1.

Benjamin, F. (2020). Lightning kills 3 in Shire Valley. The Daily Times, Blantyre, February 10, 2.

Chirombo, R. (2017). Chinese Embassy donates office equipment to Times Group. The Daily Times, 
Blantyre, November 14, 13.

Chirombo, R. (2017). Promoting national development, building media capacity. The Daily Times, 
Blantyre, November 14, 10.

Chirwa, E. (2019). Chanco student qualifies for Chinese completion. The Daily Times, Blantyre, June 10, 4.

Cross, R. (2012). Chinese medics Donate 9 m equipment to MCH. The Daily Times, November 20, 2.

Editorial (2020). Ban on medical suppliers’ export but… The Daily Times, Blantyre, February 10, 2.

Gondwe, E. (2014). Chinese shop workers agitate better perks. The Daily Times, Blantyre, December 2, 2.



afrika focus — Volume 33, Nr. 2[ 46 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

Jassi, K. (2013). China tops as Malawi’s flue cured leaf importer. The Daily Times, Blantyre, July 18, 12.

Katambe, F. (2018). Parliament approves $56.9 m loan from China. The Daily Times, Blantyre, December 
12, 4.

Khunga, S. (2012). Malawi, China Sign MOU on ‘group travel’. The Daily Times, Blantyre, November 1, 2.

Kumwembe, W. (2018), Domestic Debt Hits K912.9 BN. The Daily Times, Blantyre, January 24, 8.

Mangani, C. (2018). Malawi uncovers $140 million market in China. The Daily Times, Blantyre, 
December 17, 6.

Mmana, D. (2015). Court stops Chinese company from producing fake acrylic. The Daily Times, Blantyre, 
February 18, 4.

Nankhonya, J. (2011). Shanghai construction honours 32 employees. The Daily Times, Blantyre, February 
3, 3.

Phiri, B. (2016). China pledges K 7 bn for relief food. The Daily Times. Blantyre, February 1, 2.

Ponje, A. (2014). Chinese nabbed over counterfeit products. The Daily Times, Blantyre, December 24, 4.

Reuters News Agency. (2001). China Set for New Image. The Daily Times, Blantyre, February 22, 10.

Reuters News Agency. (2001). Chinese Relatives Reunite after half a century. The Daily Times, Blantyre, 
February 7.

Reuters News Agency. (2002). RoC Cancels War Games. The Daily Times, Blantyre, August 8, 5.

Reuters News Agency. (2002). Another Storm Forecast in China. The Daily Times, Blantyre, August 27, 5.

Reuters News Agency. (2003). Bank of China Cleared of Wrongs. The Daily Times, July 2, 5.

Reuters News Agency. (2003). China, India may face Aids ‘catastrophe’. The Daily Times, July 4, 8. 

Reuters News Agency. (2004). Taiwan urges China to seek peace. The Daily Times, Blantyre, January 2, 6.

Reuters News Agency. (2004). China tells US to back off on Hong Kong. The Daily Times, Blantyre.

Reuters News Agency. (2005). China Mine blast kills 74. The Daily Times, Blantyre, November 1, 7.

Reuters News Agency. (2005). Koizumi visits war shrine, China, S. Korea protest. The Daily Times, 
Blantyre, October 18, 7.

Reuters News Agency. (2005). Poisoned river shows dark side of China’s boom. The Daily Times, 
Blantyre, November 25, 7.

Reuters News Agency. (2006). US urges China to use global clout wisely. The Daily Times, Blantyre, 
January 26, 7.

Reuters News Agency. (2006). China is key to resolving nuclear crisis – Annan. The Daily Times, Blantyre, 
May 24, 7.

Reuters News Agency. (2007). Merkel prods China on rights. The Daily Times, Blantyre, August 29, 7.

Reuters News Agency. (2007). Merkel to seek help from China over Darfur. The Daily Times, Blantyre, 
August 27, 7.

Reuters News Agency. (2008). China Launches new attack on Delai Lama. The Daily Times, August 29, 7.

Reuters News Agency. (2008). China slams the Dalai Lama Schenzlein. The Daily Times, Blantyre May 5, 7.

Reuters News Agency. (2009). China reassures of dollar before G8, markets subdued. The Daily Times, 
Blantyre, July 7, 1.

Reuters News Agency. (2010). China agri-bank seeks record US$23 bn IPO. The Daily Times, Blantyre, 
June 15, 7.

Reuters News Agency. (2010). Jaguar to assemble in China. The Daily Times, Blantyre, June 10, 7.

Reuters News Agency. (2019). China says US cannot force trade deal. The Daily Times, Blantyre, June 3.

Taynjah-Phiri, F. (2013). Security lapse irks Chinese community. The Daily Times, July 22, 1. 



[ 47 ][ 47 ]

FROM WATCHDOG TO LAPDOG: POLITICAL INFLUENCE OF CHINA ON NEWS REPORTING IN MALAWIMWAONA NYIRONGO

Secondary References 
Banda, F. (2009). China in the African mediascape: a critical injection. Journal of African Media Studies, 1(3).

Banik, D. (2013). China’s Aid and Poverty Reduction in Africa. Rethinking Law and Development: The Chinese 
Experience. London: Routledge.

Berkowitz, D.A. (2009). Reporters and Their Sources. In Wahl-Jorgensen, K. & Hanitzsch, T.,  
The Handbook of Journalism Studies. London: Taylor & Francis.

Bro, P. (2018). Constructive journalism: Proponents, precedents, and principles. Journalism, 1-16.

Bryman, A. (1988). Introduction to Quantity and Quality in Social Research. New York: Routledge.

Byrne, B. (2016). Qualitative interviewing. In Seale, C. (ed.), Researching Society and Culture, 4th ed.  
Sage Publications Ltd.

Christians, C., Glasser, T., McQuail, D., Nordenstreng, K. & White, R. (2009). Normative theories of the 
media: journalism in democratic societies. Urbana, IL: University of Illinois Press.

Farah, D. & Mosher, A. (2010). Winds from the east: How the people’s Republic of China seeks to influence the 
media in Africa, Latin America, and Southeast Asia. Working Paper 1-32.

Gunde, A. (2015). The political role of the media in the democratisation of Malawi: The case of the Weekend Nation 
from 2002 to 2012. Thesis, Stellenbosch: Stellenbosch University, viewed 6 April 2019, library 
Scholar Research Repository.

Gunde, A. (2016). Rethinking Media Ownership and democratic governance in Malawi from 2002 to 
2012, Development, 58(1), 72-78.

Hallin, D.C. (2016). Typology of Media Systems. Accessed 8th of february, 2020,  
https://oxfordre.com/politics/view/10.1093/acrefore/9780190228637.001.0001/ 
acrefore-9780190228637-e-205?mediaType=Article.

Hallin, D.C. & ManCini, P. (2010). Comparing media Systems: A Response to Critics.  
Media & Journalism, 17(9) 2, 53-67.

Hanitzsch, T. & Vos, T.P. (2017). Journalistic Roles and the Struggle Over Institutional Identity:  
The Discursive Constitution of Journalism. Communication Theory, 115-135.

Hanitzsch, T. & Vos, T.P. (2018). Journalism beyond democracy: A new look into journalistic roles in 
political and everyday life. Journalism, 19(2), 146-164.

Kainja, J. (2009). Investigating the impact of media ownership in African democracies. A Case Study on Malawi. 
Thesis, London: London Metropolitan University.

Kasoma, T. (2010). Zambian PR Practitioner’s Perspectives on “Brown Envelopes” and Freebies: 
Working Through the Confusion. African Communication Research, 3(2), 451- 474.

Keller, D. (2014). Habermas, the Public and Democracy. In Boros, D. & Glass J.M. (eds.), Re-Imagining 
Public Space. New York: Palgrave Macmillan.

Li, S. & Rønning, H. (2013). Half-orchestrated, half freestyle: Softpower and reporting Africa in China, 
Ecquid Novi. African Journalism Studies, 34(3), 102-124.

Luo, A.J. (2015). Media System in China: A Chinese perspective. Academy for International Communication 
of Chinese, 2(1), 49–67.

Macra. (2018). Malawi Communications Regulatory Authority List of Broadcasting Licensees, Accessed 
20th of March, 2019, www.macra.org.mw.

Manda, L. & Tsitsi, C. (2017). Country Report: Journalists in Malawi, Worlds of Journalism, Accessed 20th 
of March, 2019, https://www.academia.edu/31839248/Worlds_of_Journalism_Study_Country_
Report_Journalists_in_Malawi.

McIntyre, K. & Gyldensted, C. (2018). Constructive Journalism: Applying Positive Psychology 
Techniques to News Production. The Journal of Media innovations, 4(2).

Pasungwi, J. (2018). NPL rated best in 2018 Misa awards, Nation Publication Limited, Accessed 20th of 
March, 2019, https: //mwnation.com/npl-rated-best-2018-misa-awards/.



afrika focus — Volume 33, Nr. 2[ 48 ]

MWAONA NYIRONGO

Powers, S. (2011). The Origins of Al Jazeera English, Center for International Media Education. Department of 
Communication, Georgia State University.

Reese, S.D. (2007). Journalism research and the Hierarchy of Influences Model: a Global Perspective. 
Brazilian Journalism Research, 3(2), 29-42. 

Reese, S.D. (2016). Theories of journalism. Oxford Research Encyclopedia of Communication. 

Rønning, H. (2016). How Much Soft Power Does China Have in Africa? In Africa in China’s Media and Soft 
Power in Africa Promotion and Perceptions. New York: Palgrave Macmillan.

Thomson, A. (2010). An Introduction to African Politics. London: Routledge.

Umejei, E. (2018) Hybridizing journalism: clash of two “journalisms” in Africa. Chinese Journal of 
Communication, 11(2), 1-15.

Waisbord, S. (2013). Reinventing Professionalism: Journalism and News in Global Perspective. London: Polity.

Wasserman, H. (2016). China’s “soft power” and its influence on editorial agendas in South Africa. 
Chinese Journal of Communication, 9(1), 8-20. 

White, R.A. & Mabweazara, H.M. (2018). African Journalism Cultures: The Struggle for Free Expression 
Against Neo-Patrimonial Governance. In Mabweazara, H.M., Newsmaking Cultures in Africa: 
Normative Trends in the Dynamics of Socio- Political & Economic Struggles. Pennryn: Macmillan Palgrave.

Tang, X. (2019). The Impact of Chinese Investment on Skill Development and Technolog Transfer in Zambia and 
Malawi’s Cotton Sector. John Hopkins University: School of vanced International studies.

Zhang, Y. & Matingwina, S. (2016). Constructive Journalism: A New Journalistic Paradigm of Chinese 
Media in Africa. In Zhang, X., Wasserman, H. & Mano, W. (eds.), China’s Media and Soft Power in 
Africa Promotion and Perceptions. Hampshire: Palgrave Macmillan.

Yasin, E. (2015). Three Models of Hallin and Mancini.  
https: //prezi.com/bria91jmommw/three-models-of-hallin-and-mancini/.

Zhao, Y. (2012). Understanding China’s Media System in a World Historical Context. In Mancini, H. 
(ed.), Comparing Media Systems Beyond the Western World. Cambridge: Cambridge University Press .


